Senaste inläggen

Av jv-vfu - 15 mars 2008 08:55

Vi bestämmer oss för att alla elever skall blogga under tiden vi arbetar för att dokumentera processen. Vi anser också att det blir ett gyllene tillfälle att prata  om hur det fungerar på nätet. E håller en lektion i lag och rätt  på nätet och jag har därefter en lektion om blogg och bloggande och alla elever skapar varsin blogg. De skriver lite om sig själva och vad de skulle vilja jobba med under tiden vi är här.

Jag är noga med att påpeka att det som de skriver skulle de i princip kunna stå och skrika på Stora torget och att de bilder de publicerar skulle de kunna affishera hela stan med. Allt för att de skall få klart för sig hur Internet är tillgängligt för alla och en var.


När man skapar en blogg får man ju godkänna "användarvillkoren" innan man skapar den. Jag nämner för eleverna att det är oerhört viktigt att läsa igenom dem men att det också kan vara ett mycket krångligt och avancerat språk i dessa texter och att man då kan be en vuxen förklara texten för en.


Jag skapar även en skriftlig manual om "Hur man gör en blogg", steg för steg. När vi skapar bloggarna använder jag mig av "Följa John metoden". Det känns bra att använda sig av den så att alla hänger med, samtidigt som manualen kompletterar om någon kommer efter samt kan delas ut till de som inte är närvarande.


Vi börjar nu förstå att det lutar åt att alla vill arbeta med film under tema: klimatsmart.


MIND MAP

En inledande lektion görs då jag gör en mindmap på tavlan utifrån ordet KLIMATSMART för att få fram inom vilka områden vi då skulle kunna arbeta. Förslagen vi får blir:

  • Djuren och hur de påverkas
  • Sopor
  • Design
  • Köket
  • Skräp

Vi spånar vidare runt förslagen och eleverna börjar fundera över vad de vill jobba med. De nämner att de vill ha ett REA-stuk på programmet och vi tänker att det skulle kunna bli ett magasinsprogram.


Vi går ut på nätet och hittar REA och Hjärnkontoret som vi tittar på tillsammans . Efteråt har vi en diskusion om vad som det är som gör programmen så bra!

  • Hur gör programledaren?
  • Hur filmas det?
  • Hur klipps det ihop
  • Musik, på hela tiden eller inte?
  • Olika musik i samma program
  • Berättarröst eller inte?

Bra diskussion men det är som vanligt lite svårt att få med alla i diskussionen.

Grovplanering klar!

Jag gör en grovplanering över vår tid på skolan, dag för dag, och vi delar upp oss i ansvarsområden vad vi skall göra och vilka lektioner vi skall planera och ansvara för.


Av jv-vfu - 4 mars 2008 07:13

Under måndagen så är vi med i elevernas ordinarie lektioner. Det känns så roligt för det känns verkligen som om de tycker att det är kul att vi kommit. Får några nya ideer. En tjej gillar mode/design. Kan man göra något av det klimatsmart. Kanske sy om kläder (återvinning) och sedanpublicera processen i en blogg? Jag föreslår detta och vi lägger till det som förslag. Arbetar under kvällen med förslagen i startnyckeln. Gör små gubbar som illustrationer...se nedan.

Radio

Film


Design


Jag visar Power Pointen och berättar om hur vi tänkt att arbeta med de olika alternativen. Eleverna får sedan skriva upp sig på det de tycker verkar mest intressant. De flesta väljer film trots min smyglobbning för att hålla på med skräpkonst ha,ha.

Av jv-vfu - 4 mars 2008 06:48

På fredagen beger oss till skolan för att presentera våra förslag och för att träffa eleverna (E har ju redan varit där men inte jag och D).Vi har vår VFU på Gymnasiesärskolans nationella program med inriktning

Medieprogrammet (MP) På detta program har man fokus på olika sorters medier. Eleverna åtar sig enklare tryckeriarbeten som t.ex föreningstidningar. De videofilmar och arbetar med bild och ljud samt tillverkar kort, skrivböcker, anteckningsblock m.m Mycket av det säljs sedan i deras butik. Man går i klassen i sammanlagt fyra år. Just nu har klassen 9 elever.Vad gäller utrustningen i mediaklassrummet känns det jätteroligt att konstatera att det finns en dator för varje elev. Eleverna har även tillgång till Internet, projektor, videokamera, tre digitalkameror samt rullvagn för kassetbandspelare.Vi  presenterar oss för klassen och har sedan möte med lärarna där vi lägger fram våra förslag. De tycker att allt verkar genomförbart och bra! Roligt! Vi beslutar att vi skall presentera detta för klassen under tisdagen och jag erbjuder mig att göra en startnyckel inför detta. Måndagen skall vi ägna åt att lära känna eleverna.

Av jv-vfu - 27 februari 2008 11:17

Jag, E och D har VFU-möte. Eftersom både D och jag var sjuka första VFU-dagarna har vi en hel del att ta igen. Vi lusläser Multimediabyråns webbsida för att få idéer och träffas sedan i gruppen. E säger att de vill arbeta med hållbar utveckling på skolan.Vi brainstormar och kommer fram till at vi presenterar förljande förslag att jobba runt.

Film, dokumentärfilm, kanske från en återvinningsstation?

Radio - göra radioprogram under tema klimatsmart.

Göra konst av skräp med inspiration från Tingley, de Saint Phalle med flera och sedan dokumentera i en blogg.

Bloggar känns viktigt då man vinner så mycket runt att ta upp detta... Vi skall träffa elever och lärare på skolan på fredag och lägga fram förslagen.



Av jv-vfu - 9 februari 2008 11:26

Nu är den på plats, vfu-bloggen! Varmt välkomna!

Presentation

Omröstning

Skulle det behövas en lärarlegitimation?
 Ja
 Nej
 Vet ej

Fråga mig

0 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
 
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
<<< April 2008
>>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards